La Biblioteca de Filosofia, Geografia i Història del CRAI de la UB organitza una exposició sobre la figura de Manuel Riu i Riu (1929-2011), catedràtic d’Història Medieval de la Universitat de Barcelona, qui ens va deixar a començaments d’aquest any.

Llicenciat en Filosofia i Lletres (1961), el Dr. Riu es va especialitzar en Història i Arqueologia Medieval, sent deixeble de noms tant importants com Jaume Vicens i Vives i Alberto del Castillo. La seva tesis doctoral Las comunidades religiosas del antiguo Obispado de Urgel és un referent dels estudis sobre el monaquisme i l’església a Catalunya.

Va iniciar la seva tasca com a professor a la Universidad de Granada (1966-1969), però va ser a la Universitat de Barcelona on va desenvolupar la major part de la seva activitat docent (1969-1999).

També va destacar en el camp de l’Arqueologia Medieval, on va aplicar mètodes i tècniques arqueològiques innovadores.

Al llarg de la seva vida professional el Dr. Riu va col·laborar amb diverses institucions culturals, entre elles l’Institut d’Estudis Catalans i la Reial Acadèmia de Bones Lletres, de la qual era membre,  i va ser director de l’Índice Histórico Español (1976-1990), fundat per Jaume Vicens i Vives. L’any 2003 va rebre la Creu de Sant Jordi de la Generalitat de Catalunya en reconeixement al seu prestigi professional com a medievalista.

La seva extensa bibliografia, va ser autor d’una vintena de llibres i de sis-cents cinquanta treballs de síntesi i investigació històrica i arqueològica referents a la història eclesiàstica i socioeconòmica i a la vida quotidiana a la Catalunya medieval, recull obres a títol individual i també de col·lectives, algunes tant importants com Catalunya carolíngia i Catalunya romànica.  També va codirigir les revistes Quaderns d’estudis medievals i Acta historica et archaeologica mediaevalia.

L’exposició recull una trentena d’algunes de les obres més importants del Dr. Riu. Podeu visitar-la al vestíbul de la Biblioteca durant tot el mes de juny.  Es complementa amb una pàgina web que hem elaborat amb motiu de l’event, on podreu trobar més informació sobre la vida i l’obra d’aquest prolífic professor emèrit:

La biblioteca ha comptat amb la col·laboració de l’Arxiu Històric de la UB en l’elaboració de l’exposició. Podeu veure la notícia al respecte a la pàgina web de Gestió Documental i Arxiu.